Hoi!
Wij zijn Michelle & Maartje en we gaan in opdracht van De Fysiovrienden ons afstudeeronderzoek doen. Ons eindproduct wordt een website waar een patiënt met lage rug klachten terecht kan met al zijn vragen. Het doel is om zo de patiënt niet meer afhankelijk te maken van de fysiotherapeut, maar zelf in de lead te laten zijn van zijn klacht, en het herstellen daarvan! Dat heeft tal van voordelen voor zowel de patiënt zelf als voor de zorg in het algemeen. Wij denken dat door deze website patiënten zelf sneller in staat zijn om te handelen wanneer er klachten ontstaan of al een langere poos aanwezig zijn. Omdat je zelf de verantwoordelijkheid krijgt over je klacht, voel je zelf ook de urgentie en het belang om het op te lossen. Dit klinkt nu misschien heel ingewikkeld of misschien denk je wel “Ja maar, jij bent daar voor opgeleid, dus jij moet mij helpen! Ik heb andere kwaliteiten!”. Dat kan ik goed begrijpen, daarom gaan wij jou op deze website van alle tools en informatie voorzien die je nodig hebt. Kom je er dan nog steeds niet uit? Is jouw klacht veel complexer dan je dacht of heb je aanvullende vragen? Dan is er een chatfunctie of kun je een (online of fysieke) afspraak inplannen met een therapeut.
Maar voordat het zo ver is moet er een plan gemaakt worden. En in deze blog gaan we jou meenemen in dit proces. Van het bedenken van het plan tot het uitwerken van patiënt interviews tot het ontwerpen van de website! En het toffe is, jouw input is van harte welkom! We zullen zelf met vragenlijsten en interviews komen, maar mocht je naar aanleiding van het lezen van dit dagboekje zoiets hebben van, “ik kan hierbij helpen”, laat dat vooral weten, vinden we ontzettend leuk!
12-10-2021 | 13.30 | Bij Stijn thuis
Vandaag stond brainstormen op de planning. Michelle had ‘sticky-notes’ meegenomen en die mochten wij in Stijn zijn nieuwe huis op de muur plakken! De brainstorm stond in het teken van de website; de naam, het doel van de website en wat wordt verwacht van de doelgroep. Er was één regel, niks is fout! We schreven alles op wat in ons opkwam en eindigde met een muur vol met sticky notes. Al die ideeën hebben we daarna gecategoriseerd in voor ons relevante groepen. En met een fantastisch resultaat…
We hebben een naam! We willen hem nog even geheim houden, maar hopelijk kunnen we deze snel met je delen. We zijn daarna nog even aan het sparren geweest over kleuren. En de eerste ontwerpen voor de huisstijl en website zijn bedacht. Het was een super fijne creatieve meeting en we hebben echt stappen kunnen zetten. Langzaam maar zeker begint het idee echt vorm te krijgen en dat is te gek!
21-09-2021 | 9.30 | De Fysiovrienden
We konden deze meeting gelijk aan de gang met onze bedachte onderzoeksvragen. Wij hebben ons gedachtenproces laten zien en Stijn heeft samen met ons de laatste hand gelegd aan de onderzoeksvragen. Vervolgens hebben wij ook een verdeling gemaakt. Wij gaan het onderzoek samen uitvoeren, maar iemand moet natuurlijk per vraag de verantwoordelijkheid krijgen. Na het bespreken van de onderzoeksvragen zijn wij vast weer verder gaan denken over hoe dan nu verder. We hebben naar verschillende artikelen gekeken met daarin informatie over gebruiksvriendelijkheid van een e-Health platform. Er zijn al verschillende websites en ideeën op de markt, dus ook hier hebben wij naar gekeken. Wat werkt er volgens ons wel, wat niet. Stijn heeft ook een paar voorbeelden laten zien van sites die niet helemaal werkte zoals hij dat voor ogen ziet. Ook heel erg leuk een site moet natuurlijk een pakkende naam krijgen. De eerste ideeën zijn er al, maar er zullen nog wel wat brainstormsessies volgen voordat dit concreet is.
20-09-2021 | 14.45 | Online
Vandaag hebben Michelle en ik even kort bij elkaar gezeten om voor te bereiden voor morgen en vast een opzetje te maken voor de onderzoeksvraag. Omdat we dus aan de slag zijn gegaan met de nieuwe insteek was het even puzzelen hoe we het vraagstuk kunnen opdelen in twee onderzoeksvragen. Met Stijn hadden we al bedacht dat een van de twee vragen zou gaan over het vormgeven van de website en hoe die super gebruiksvriendelijk kan worden ingericht. De andere vraag gaat meer in op de inhoudelijke informatie op de website, ‘wat heeft de patiënt nodig om meer in de lead te komen van zijn of haar eigen klacht?. We hebben gebrainstormd en zijn er eigenlijk nog niet helemaal uit. Wel hebben we twee vragen bedacht die we morgen kunnen voorleggen, nog even kunnen tweaken en dan door kunnen pakken!
→ Hoe kan een website (vorm van eHealth) het beste worden ingericht/vormgegeven, waardoor een patiënt met lage rugklachten zelf in de lead is van de klacht en het herstel?
→ Welke informatie die middels eHealth kan worden verstrekt vergroot de zelfredzaamheid van patiënten met lage rugklachten
16-09-2021 | 9.00 | Zoom
Stijn heeft feedback gegeven op het document dat we hebben geschreven vanuit het vorige gesprek (mijlpaal 1) en we kwamen tot de conclusie dat we de insteek nog niet helemaal helder hadden. We hebben de oude en nieuwe gewenste situatie besproken en Stijn heeft uitgelegd aan de hand van een onderzoek wat nu de huidige situatie is en waarom die niet werkt. De huidige situatie zoals die nu is is dat de patiënt naar de therapeut gaat met een hulpvraag en de verwachting heeft dat de therapeut de hulpvraag gaat oplossen. Aanvullend kan e-health ingezet worden. Desondanks de potentie heel groot is, wordt het nu nog niet optimaal ingezet waardoor uit grote RCT’s de resultaten niet significant zijn. E-health is fantastisch, maar het werkt niet beter, goedkoper en sneller wanneer het alleen als aanvulling op de huidige behandeling wordt ingezet.
Ons idee is om de rollen om te draaien. In de nieuwe gewenste situatie krijgt de patiënt de lead in zijn of haar klacht. Dan gaat de patiënt zelf een oplossing zoeken en informatie verzamelen om deze klacht te begrijpen en op te lossen. Komt die er niet uit? Zijn er aanvullende vragen? Of is het te complex om zelf op te lossen? Dan schakelt de patiënt een therapeut in.
Op deze manier verlaag je de druk op het zorgstelsel en verminder je de zorgkosten. Door de patiënt zelf in charge te laten zijn van zijn klacht, voelt die ook zelf de verantwoordelijkheid om het op te lossen. Met deze perceptie wordt een actieve-coping gestimuleerd en dat heeft een positieve invloed op het herstel van de klacht.
Ook hebben we de insteek van de onderzoeksvraag veranderd. We gaan de oplossing vanuit twee kanten aanvliegen. Enerzijds de subjectieve kant. We willen weten hoe de patiënt tegen een model als deze aan kijkt, hoe de look-and-feel en uitstraling moeten zijn en wat er voor kan zorgen dat het aantrekkelijk gemaakt wordt om zelf de verantwoordelijkheid voor de klacht te nemen. Anderzijds willen we weten welke objectieve onderwerpen belicht moeten worden op de website. Met welke vragen loopt de patiënt rond, welke antwoorden en tools zijn nodig om zijn klacht onder controle te krijgen? Welke informatie is noodzakelijk om op een website als deze te zetten?
Met deze informatie gaan we verder. We kunnen nu met een nieuw voorstel voor een onderzoeksvraag komen, we kunnen ook het document dat we moesten inleveren herschrijven naar de insteek die besproken is in dit gesprekje. De volgende stap is om komende dinsdag samen te gaan zitten om te brainstormen voor de mogelijke huisstijl, naam en kleuren van de website. Deze worden middels interviews en vragenlijsten voorgesteld aan patiënten en met die feedback verder uitgewerkt.
08-09-2021 | 15.30 | De Fysiovrienden
Eerste gesprek met Stijn bij De Fysiovrienden. Wij hebben verteld over wat we de eerste week op school hebben gedaan en wat deze periode inhoudt voor ons. Als eerste hebben wij een start gemaakt aan ons vraagarticulatie document. Wat gaat dit onderzoek inhouden. Zodat alles helder is en de neuzen dezelfde kant op staan.
Uitleg gegeven over de begeleiding die we van school krijgen en hoe wij uiteindelijk beoordeeld zullen worden.
Daarnaast heeft Stijn vertelt over hoe hij de opdracht voor zich ziet, wat hij graag als eindproduct zou willen en wat hij daarin zelf kan bijdragen. Het was een eerste opstart gesprek waarin vanuit beide kanten duidelijk werd wie wat kon verwachten en hoe dit komende half jaar eruit gaat zien.
Wij gaan de komende week werken aan het verder uitwerken van ons vraagarticulatie document zodat wij hier feedback op kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor het uitwerken van onze onderzoeksvragen. Hierin zal een eerste splitsing komen in taakverdeling, aangezien wij beiden onze eigen onderzoek gaan starten. Om er straks samen een groot geheel van te maken. Dit alles gaan wij doen onder begeleiding van Stijn waar wij minstens 1x in de twee weken een gezamenlijke meeting mee zullen hebben om de voortgang en problemen te bespreken.
Nieuw in Eindhoven West (Meerhoven)!
Heb je last van beweegproblemen? Goed nieuws! We staan nu ook klaar om jou in Eindhoven West te helpen.